کاهش ریپل گشتاور در محرکه ماژولار موتور سنکرون آهنربای دائم ششفاز نامتقارن غیرسینوسی با سیمپیچی دوبخشی استاتور
محورهای موضوعی : مهندسی برق و کامپیوتر
داود ملکی
1
,
ابوالفضل حلوایی نیاسر
2
*
1 - گروه مهندسی قدرت، دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2 - گروه مهندسی قدرت، دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران،
کلید واژه: محرکه, موتور PMSM ششفاز نامتقارن, اینورتر پل H, کنترلکننده شبه تناسبی- رزونانسی, ریپل گشتاور.,
چکیده مقاله :
استفاده از موتورهای سنکرون آهنربای دائم (PMSM) چندفاز، به دلیل مزایایی همچون چگالی توان زیاد و بهره بالا در کاربردهای مختلف که دستیابی به قابلیت اطمینان حداکثر، از اهداف اساسی طراحی است بسیار مورد توجه است. در این مقاله به کنترل یک موتور PMSM ششفاز نامتقارن پرداخته میشود که در آن برای دستیابی به قابلیت اطمینانبیشتر در محرکه، هر فاز استاتور شامل دو تکه سیمپیچ جدای از هم است که به صورت فیزیکی در یک راستا و بهصورت قرینه نسبت به نقطه مرکز استاتور قرار دارند. بخش کنترل و قدرت هر فاز، کاملاًً ماژولار بوده و مستقل از بخش کنترل و قدرت فازهای دیگر است و هر کدام از دو سیمپیچ یکفاز از یک اینورتر تکفاز پل H مستقل تغذیه میگردد. با توجه به ولتاژ ضدمحرکه غیرسینوسی فازها و جهت کاهش گشتاور ایجادشده، از یک روش تزریق جریان هارمونیکی بهینه همراه با کنترلکنندههای جریان شبهتناسبی– رزونانسی بهره گرفته میشود. همچنین در حالت وقوع خطا و از دست رفتن دو سیمپیچ، از یک الگوریتم کنترل تحملپذیر خطا برمبنای حذف هارمونیک دوم گشتاور الکترومغناطیسی بهره گرفته میشود. قابلیت روشهای کنترلی ارائهشده، با استفاده از شبیهسازی در نرمافزار سیمولینک صحهگذاری میگردد.
The use of multiphase Permanent Magnet Synchronous Motors (PMSMs) has gained significant attention due to advantages such as high power density and high efficiency in various applications where achieving maximum reliability is a fundamental design objective. This paper focuses on the control of an asymmetric six-phase PMSM, where, to enhance drive reliability, each stator phase consists of two separate winding segments physically aligned and symmetrically positioned relative to the stator center point. The control and power section of each phase is fully modular and independent of the control and power sections of other phases, with each of the two single-phase windings supplied by an independent single-phase H-bridge inverter. Given the non-sinusoidal back-EMF of the phases and to reduce torque ripple, an optimal harmonic current injection method is employed along with quasi-proportional-resonant current controllers. Furthermore, in the event of a fault and the loss of two windings, a fault-tolerant control algorithm based on the elimination of the second harmonic of the electromagnetic torque is utilized. The effectiveness of the proposed control methods is validated through simulations in Simulink software.