عملکرد موتور سنکرون مغناطیس دائم راهانداز با خط هنگام کنترل مستقیم شار و گشتاور و مقایسه آن با موتور القایی هنگام شرایط کمبود ولتاژ
محورهای موضوعی : مهندسی برق و کامپیوترمحسن حسینزاده سورشجانی 1 * , عليرضا صدوقي 2
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهینشهر
2 - دانشگاه صنعتي مالک اشتر اصفهان
چکیده مقاله :
در این مقاله کنترل مستقیم شار و گشتاور برای موتور القایی سهفاز و موتور مشابه سنکرون مغناطیس دائم راهانداز با خط (LSPMSM) یکسان مقایسه میشود. برای این منظور، شبیهسازی در شرایط یکسان (مربوط به ولتاژ نامی و شرایط کمبود ولتاژ) برای راهاندازی با خط و محرکههای الکتریکی تحت کنترل مستقل شار و گشتاور یک بار پنکهای نشان داده شده و همچنین نتایج شبیهسازی محرکههای الکتریکی هر دو موتور برای نواحی کاری شار ثابت و تضعیف شار ارائه شده است. با بررسی و مقایسه نتایج شبیهسازی، مزایای روش پیشنهادی نسبت به حالت راهاندازی با خط برای موتور LSPMSM اثبات میگردد. همچنین پاسخ بهتر محرکه الکتریکی LSPMSM در مقایسه با موتور القایی نشان داده شده است. علاوه بر این نتایج نشان میدهند که (بر خلاف حالت اتصال مستقیم به ولتاژ شبکه) عملکرد LSPMSM تحت محرکه الکتریکی در شرایط کمبود ولتاژ نسبت به موتور القایی بهبود قابل توجهی مییابد.
This study compares Direct Torque Flux Control (DTFC) performance of a three-phase Induction Motor (IM) and its equal Line-Start Permanent Magnet Synchronous Motor (LSPMSM). Simulation results of line-starting DTFC method of an IM and its equal LSPMSM (for both normal and voltage sag conditions) is compared and analyzed. In addition, field weakening region is evaluated. The advantages of the discussed control strategy over line-starting are also investigated for LSPMSM.
[1] F. J. T. E. Ferreira, J. A. C. Fong, and A. T. de Almeida, "Ecoanalysis of variable - speed drives for flow regulation in pumping systems," IEEE Trans. Ind. Elect., vol. 58, no. 6, pp. 2117-2125, Jun. 2011.
[2] A. T. deAlmeida, F. J. T. E. Ferreira, and J. A. C. Fong, "Standards for efficiency of electric motors," IEEE Ind. Appl. Mag., vol. 17, no. 1, pp. 12-19, Nov. 2011.
[3] P. Vas, Sensor - Less Vector and Direct Torque Control, Oxford University Press Oxford, UK, 1998.
[4] O. Chee - Mun, Dynamic Simulation of Electric Machinery, Prentice Hall PTR, 1997.
[5] M. Melfi, S. Evon, and R. McElveen, "Induction versus permanent magnet motors," IEEE Ind. Appl. Mag., vol. 15, no. 6, pp. 28-35, Nov./Dec. 2009.
[6] M. J. Melfi, S. D. Rogers, S. Evon, and B. Martin, "Permanent - magnet motors for energy savings in industrial applications," IEEE Trans. Ind. Appl., vol. 44, no. 5, pp. 1360-1366, Sep./Oct. 2008.
[7] K. Kurihara and M. A. Rahman, "High - efficiency line - start interior permanent - magnet synchronous motors," IEEE Trans. Ind. Appl., vol. 40, no. 3, pp. 789-796, May 2004.
[8] A. H. Isfahani and S. Vaez - Zadeh, "Line - start permanent magnet synchronous motors: challenges and opportunities," Energy, vol. 34, no. 11, pp. 1755-1763, Nov. 2009.
[9] T. Marcic, et al., "Line - starting three - and single - phase interior permanent magnet synchronous motors - direct comparison to induction motors," IEEE Trans. Mag., vol. 44, no. 11, pp. 4413-4416, Nov. 2008.
[10] W. Fei, P. Luk, J. Ma, J. X. Shen, and G. Yang, "A high - performance line - start permanent magnet synchronous motor amended from a small industrial three - phase induction motor," IEEE Trans. Mag., vol. 45, no. 10, pp. 4724-4727, Oct. 2009.
[11] M. G. Kahrisangi, A. H. Isfahani, S. Vaez - Zadeh, and M. R. Sebdani, "Line - start permanent magnet synchronous motors versus induction motors: a comparative study," Frontiers of Electrical and Electronic Engineering, vol. 7, no. 4, pp. 1-8, Dec. 2012.
[12] B. Stumberger, T. Marcic, and M. Hadziselimovic, "Direct comparison of induction motor and line - start IPM synchronous motor characteristics for semi - hermetic compressor drives," IEEE Trans. Ind. Appl., vol. 48, no. 6, pp. 2310-2321, Nov./Dec. 2012.
[13] T. Marcic, B. Stumberger, and G. Stumberger, "Comparison of induction motor and line - start IPM synchronous motor performance in a variable - speed drive," IEEE Trans. Ind. Appl., vol. 48, no. 6, pp. 2341-2352, Nov./Dec. 2012.
[14] D. Yon and L. Ju, "A study on the optimal rotor design of LSPM considering the starting torque and efficiency," IEEE Trans. Mag., vol. 45, no. 3, pp. 1808-1811, Mar. 2009.
[15] K. Kim, S. J. Kim, W. H. Kim, J. B. Im, S. Cho, and J. Lee, "The optimal design of the rotor bar for LSPMSM considering the starting torque and magnetic saturation," in Proc. 14th Benial IEEE Conf Elec. Mag. Field Comp, CEFC'10., 9-12 May 2010.
[16] M. A. Rahman, A. M. Osheiba, K. Kurihara, M. A. Jabbar, P. Hew Wooi, W. Kai, and H. M. Zubayer, "Advances on single - phase line - start high efficiency interior permanent magnet motors," IEEE Trans. Ind. Elect., vol. 59, no. 3, pp. 1333-1345, Mar. 2012.
[17] A. H. Isfahani and S. Vaez-Zadeh, "Effects of magnetizing inductance on start - up and synchronization of line - start permanent - magnet synchronous motors," IEEE Trans. Mag., vol. 47, no. 4, pp. 823-829, Apr. 2011.
[18] S. Taravat, A. H. Niasar, and A. Rabiee, "Sensorless vector control of single phase line start permanent magnet motors (LSPMs)," Int. J. Sci. & Adv. Tech., vol. 2, no. 4, pp. 126-131, Apr. 2012.
[19] E. B. Badsi, B. Bouzidi, and A. Masoudi, "DTC scheme for a four - switch inverter - fed induction motor emulating the six - switch inverter operation," IEEE Trans. Pow. Elect., vol. 28, no. 7, pp. 3528-3538, Jul. 2013.
[20] M. N. Uddin and M. Hafeez, "FLC - based DTC scheme to improve the dynamic performance of an IM drive," IEEE Trans. Ind. Appl., vol. 48, no. 2, pp. 823-831, Mar./Apr. 2012.
[21] م. حسینزاده سورشجانی و ع. ر. صدوقی، "کنترل مستقیم شار و گشتاور موتور سنکرون مغناطیس دایم با راهانداز القایی و مقایسه آن با موتور سنکرون مغناطیس دایم،" پنجمین کنفرانس ملی مهندسی برق و الکترونیک ایران، صص. 879-872، مرداد 1392.