مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران16823745183202143Flashover Voltage Assessment of Polymeric Insulators with Different Profiles under Fan-Shaped and Longitudinal Non-Uniform Pollutions and Environment Humidity Effectsارزیابی ولتاژ قوس الکتریکی مقرههای پلیمری با پروفیلهای مختلف تحت تأثیر مشخصات آلودگی غیر یکنواخت قطاعی و طولی و رطوبت محیط150158faمهردادقربانی پاشاکلاییمحمدميرزاييسید میثمسیدبرزگر2019314The deposited pollution on the insulaters surface in overhead Transmission Lines and also its characteristic is one of the effective factors on insulators electrical behavior. The pollution on insulators surface is Non-uniform due to the wind direction. So, less contamination is in the same direction wind. Also, the pollution is different throughout the insulators length and in near high and low voltage electrodes. Therefore, the deposited contamination on insulators is non-uniform and can be considered two forms of longitudinal and Fan-shaped non-uniform pollutions. In this paper, the influence of uniform pollution and also the effect of three states for pollution expansion (%15, %25, %35) and four states non-uniform contamination degree (1.5, 3, 6, 13) with longitudinal and Fan-shaped, under different humidities, on the flashover voltage different 20 kV silicon rubber insulators, have been studied. According to the obtained results from laboratory tests, the increase of non-uniformity contamination degree has significant effect on the behavior of the insulators under different non-uniform pollution, so that the flashover voltage has decreased between 8.8 to 42.21 percent in all the insulators.شرایط استقرار آلودگی بر روی مقرههای خطوط هوایی و همچنین مشخصات آن، یکی از عوامل مؤثر بر رفتار الکتریکی مقرهها میباشد. استقرار آلودگی بر روی سطح مقرهها به علت وزش باد متفاوت بوده به طوری که آلودگی در جهت وزش باد در قیاس با خلاف جهت وزش باد کمتر است. همچنین آلودگی در طول مقره و در نواحی الکترودهای فشار قوی و ضعیف متفاوت است. لذا در طبیعت، استقرار آلودگی بر روی مقرهها به صورت غیر یکنواخت و ناهموار است و میتوان دو نوع آلودگی قطاعی و طولی را به عنوان آلودگیهای غیر یکنواخت برای مقرهها در نظر گرفت. در این مقاله تأثیر آلودگی یکنواخت و همچنین تأثیر سه سطح گسترش آلودگی (15، 25 و 35 درصد) و چهار درجه غیر یکنواختی آلودگی (5/1، 3، 6 و 13) از نوع قطاعی و طولی و همچنین رطوبتهای مختلف، بر ولتاژ قوس الکتریکی مقرههای پلیمری لاستیک سیلیکونی 20 کیلوولت (با پروفیلهای گوناگون) بررسی و مطالعه شده است. مطابق نتایج حاصل از تستهای آزمایشگاهی، افزایش درجه غیر یکنواختی آلودگی تأثیر چشمگیری بر رفتار مقرههای مورد مطالعه در شرایط مختلف آلودگی غیر یکنواخت داشته به طوری که موجب کاهش ولتاژ قوس الکتریکی بین 8/8 تا 21/42 درصد در تمامی مقرههای مورد مطالعه شده است.http://ijece.org/fa/Article/Download/28389مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران16823745183202143Modeling of K-250 Compressor Using NARX and Hierarchical Fuzzy Modelمدلسازی کمپرسور 250-K با استفاده از روش سری موازی نارکس و فازی سلسلهمراتبی191198faعادلخسرویعباسچتراییغضنفرشاهقلیانسید محمدکارگر2019717Due to the increasing use of compressors in the industry, it is important to determine a mathematical model for the compressor to design a control system, analysis and simulation of the computer. Also, in recent years, smart modeling such as neural network and fuzzy network have been considered by researchers for their more realistic performance, and their types have been used for modeling. Smart methods have high capability to communicate between input and output data. In this paper, modeling of K-250 compressor at Isfahan smelter company based on smart models of fuzzy neural network is presented. The Nonlinear Auto Regressive With exogenous input (Narx) and hierarchical fuzzy network are presented. For modeling, the system has been tested and the input and output data of the compressor using compressor sensors and image processing are used to convert the data into the required data in the modeling, then the above algorithms of the compressor model will be achieved with the help of software, MATLAB. The results of modeling Which NARX performed better than hierarchical fuzzy. Among the two models presented in this paper, the NARX model shows a better response than the hierarchical fuzzy network in all cases and in all aspects of the performance criteria.با توجه به افزایش روزافزون کاربرد کمپرسورها در صنعت، تعیین یک مدل ریاضی برای کمپرسور جهت طراحی سیستم کنترلی، تجزیه و تحلیل و شبیهسازی کامپیوتری آن بسیار مهم است. همچنین در سالهای اخیر مدلسازیهای هوشمند نظیر شبکه عصبی و فازی به علت عملکرد واقعبینانهتر این مدلها مورد توجه محققین قرار گرفته و از انواع آن برای مدلسازی استفاده شده است. روشهای هوشمند دارای قابلیت بالایی برای برقراری ارتباط بین دادههای ورودی و خروجی است. در این مقاله، مدلسازی کمپرسور 250 K- شرکت ذوبآهن اصفهان بر اساس مدلهای هوشمند شبکه عصبی فازی رگرسیون خودکار غیر خطی با ورودی خارجی (نارکس) و شبکه فازی سلسلهمراتبی ارائه شده است. جهت مدلسازی، سیستم مورد آزمایش قرار گرفته است و دادههای ورودی و خروجی کمپرسور با استفاده از سنسورهای موجود در کمپرسور و پردازش تصویر برای تبدیلکردن دادهها به داده مورد نیاز در مدلسازی استفاده میشوند. سپس الگوریتمهای نارکس و فازی سلسلهمراتبی مدل کمپرسور با استفاده از نرمافزار Matlab تعیین میشود. نتایج شبیهسازی ارائهشده از مدلسازی، برازش بهتری برای نارکس نسبت به فازی سلسلهمراتبی را نشان میدهد. از بین دو مدل ارائهشده در این مقاله مدل نارکس در بردار رگرسیون و خطای گوسی، پاسخ بهتری نسبت به شبکه فازی سلسلهمراتبی ارائه میکند.http://ijece.org/fa/Article/Download/28549مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران16823745183202143Control and Power Management of Combined Wind-Microturbine Generation System in Stand-Alone Applicationsکنترل و مدیریت توان سیستم ترکیبی میکروتوربین- بادی در حالت تغذیه بار مستقل AC178190faاحمدرضاعطاپورمحسنرحیمیاللهیاراخباری2019724This paper deals with the performance investigation and control of a combined wind-microturbine generation system at off-grid and stand-alone applications. As the novelty, in this paper, the wind turbine does not always work at the MPPT mode, and depending on the available wind power and load demand, two operation modes for the wind turbine are defined: power control mode (MPPT mode) and voltage control mode. At the conditions that the available wind power is less than the load demand, the wind turbine operates at the MPPT mode and microtubule provides the rest of the load power. Once the available wind power goes beyond the load demand, the microturbine can not absorb the additional power, and wind turbine works at load following mode. In this mode, the wind turbine power is less than the available wind power and is identical to the load demand, and the microturbine power is negligible. At the end, by performing simulations at the Matlab-Simulink environment, performance of the study system at different operating conditions is investigated.در مقاله حاضر به بررسی عملکرد، کنترل و مدیریت توان سیستم تحت مطالعه متشکل از توربین- ژنراتور بادی مبتنی بر ژنراتور سنکرون مغناطیسدایم و میکروتوربین در حالت جدا از شبکه و تغذیه بار مستقل پرداخته میشود. به عنوان نوآوری، در این مقاله توربین بادی همیشه و در همه حالات در مود ردیابی توان بهینه کار نمیکند بلکه بسته به توان در دسترس توربین بادی و توان مصرفی بار، دو مود عملکردی برای توربین بادی تعریف میشود: مود کنترل توان (یا مود ردیابی توان بهینه) و مود کنترل ولتاژ (یا مود ردیابی توان بار). چنانچه توان در دسترس توربین بادی کمتر از توان بار باشد، توربین بادی در مود ردیابی توان بهینه کار میکند و میکروتوربین کمبود توان بار را جبران میکند. چنانچه توان در دسترس توربین بادی از توان بار فراتر رود، با توجه به این که میکروتوربین نمیتواند توان اضافی را جذب کند، توربین بادی تغییر مود داده و در مود کنترل ولتاژ یا ردیابی توان بار عمل میکند. در این مود، توان تزریقی توسط توربین بادی برابر توان بار و کمتر از توان در دسترس است و توان تولیدی میکروتوربین ناچیز خواهد بود. در خاتمه با استفاده از شبیهسازی سیستم تحت مطالعه در محیط Matlab-Simulink، عملکرد سیستم تحت شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد.http://ijece.org/fa/Article/Download/28559مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران16823745183202143Outage Power Cost Calculation and Optimal Interruption Allocation to the Customersمحاسبه هزينه قطع برق و نحوه بهينه تخصيص خاموشي به مشترکين169177faمهدیخواجهرضاییغلامرضایوسفیمحمدامینلطیفیابراهیمشایسته201989In power systems operation, interruptions occur due to various reasons such as faults and inadequacy of generation. Load shedding allocation with respect to operation costs and security, customers’ type and their behavior is the main challenge of this paper. In this research a new procedure for load shedding allocation with respect to the “load shedding history” of each customer is presented. In this research a new coefficient, called endurance coefficient, is introduced. The customers declare their dependency to electricity via sending their endurance coefficients to the power system operator (ISO).A new method is proposed in this paper in which the customers get paid according to the mentioned coefficient, if load shedding occurs. For validation of the proposed method, different scenarios on IEEE RTS 24-bus test grid is studied and numerical results show effectiveness of the proposed method.در بهرهبرداري از سيستم قدرت بنا به دلايل مختلفي از جمله عدم کفايت توليد و وقوع پيشامدها امکان وقوع خاموشي وجود دارد. نحوه اعمال اين خاموشيها به مشترکين مختلف و پرداخت هزينه خاموشي به آنها مسئلهاي است که نياز به بررسي دقيق دارد. لذا لازم است راهکاري ارائه شود که با لحاظ ايمني در بهرهبرداري از شبکه، امکان تقسيمبندي خاموشيها بر اساس نوع و رفتار مشترک با کمترين هزينه بهرهبرداري از شبکه فراهم شود. در اين مقاله با در نظر گرفتن پيشينه خاموشي مشترکين در دوره مورد مطالعه، روشي براي سهميهبندي بهينه خاموشيها ارائه شده است. علاوه بر اين، در اين مقاله ضريبي با عنوان تحملپذيري مشترکين در برابر خاموشي تعريف شده است. مشترکين با اعلام اين ضريب به اپراتور سيستم، ميزان اهميتي را که براي برق قایل هستند اعلام کرده و با توجه به همين ضريب، سهميه خاموشي مشترکين تعيين ميشود. همچنین اثر پاسخگویی بار بر میزان خاموشی و هزینهها بررسی شده و نتایج در حالات مختلف مقایسه میشوند. روش پيشنهادي بر روي شبکه تست bus-24 IEEE RTSپيادهسازي، سهميه خاموشي مشترکين مختلف با در نظر گرفتن پيشينه خاموشي مشترکین و متناسب با تحملپذيري آنها تعيين و هزينه خاموشي و مبلغ قبض پرداختي آنها به صورت بهينه محاسبه شده است.http://ijece.org/fa/Article/Download/28596مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران16823745183202143Investigating the Absorption Performance of Ink-Jet Printed Microwave Transmission Line at S Bandبررسی عملکرد جذب خط انتقال ریزموج چاپشده به روش جوهرافشانی در باند S199205faمحمدمومنی نسبسیدمنصوربیدکیمحسنهادی زادهمسعودموحدی201992Ink-jet printing technology is one of the most promising printing techniques enabling fabrication of conductive patterns in a one-step and direct process. In this study, a microwave transmission line is fabricated on RO4003C substrate using water-based reactive inks and ink-jet printing technique. The fabricated transmission line structure includes an ink-jet printed silver line, a dielectric layer, and a continuous metallic ground plate. The conductivity of the printed line is measured using Four-point probe method. The electromagnetic wave absorption rate of the printed transmission line is simulated according to the measured conductivity, which proves a good agreement with the measured absorption rate at S band (2-4 GHz frequency range).فناوری چاپ جوهرافشان یکی از نویدبخشترین روشهای چاپ است که ساخت الگوهای رسانا را در یک مرحله و به طور مستقیم امکانپذیر کرده است. در این پژوهش با به کارگیری جوهرهای واکنشدهنده بر پایه آب و روش چاپ جوهرافشان، خط انتقال ریزموج بر روی زیرلایه راجرز C4003RO ساخته شد. ساختار انتقال ریزموج ساختهشده شامل خط نقرهای چاپشده به روش جوهرافشان، لایه دیالکتریک و صفحه فلزی زمین است. میزان رسانایی خط چاپشده به روش چهار الکترود تماسی اندازهگیری شد. نرخ جذب امواج الکترومغناطیسی خط انتقال چاپشده با توجه به میزان رسانایی محاسبهشده، با نرمافزار شبیهساز ساختارهای فرکانس بالا، شبیهسازی گردید که همخوانی بسیار خوبی را با نرخ جذب اندازهگیری شده در گستره فرکانس GHz 4-2 (باند S) دارد.http://ijece.org/fa/Article/Download/28625مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران16823745183202143Preventive and Probabilistic-Possibilistic Scheduling of Microgrid against the Natural Phenomena in the Presence of Electric Vehiclesبرنامهریزی پیشگیرانه و امکانی- احتمالاتی ریزشبکههای الکتریکی در برابر حوادث طبیعی و در حضور خودروهای برقی137149faامیرحسیننثریامیرعبداللهی مسعودرشیدینژاد2019118This paper proposes a preventive and probabilistic–possibilistic framework for day-ahead scheduling of Electric Vehicles (EVs) parking lot and distributed generation in a microgrid. The suggested scheduling is performed in normal and emergency conditions when a natural phenomenon appears and the microgrid is disconnected from the upstream network. Furthermore, the uncertainty of EVs number in a parking lot is considered by Z-number as a probabilistic-possibilistic model. Moreover, the uncertainties of photovoltaic units generation, wind turbine output power, market price, and load demand are modeled by Monte Carlo as a probabilistic method. Furthermore, natural phenomena occurrences are modeled by considering multifarious scenarios according to when the phenomenon unfolds and how much it takes. In the suggested framework, the operation of parking lots is based on the uncertainty and EVs charging/discharging schedule. The operational cost in normal condition and load shedding cost in addition to operational cost are considered as the objective functions of the proposed structure. To evaluate the performance of the suggested structure, the modified 33-bus IEEE distribution network is employed.این مقاله ساختاری امکانی- احتمالاتی برای برنامهریزی یک روز پیش ریزشبکهها در حضور پارکینگ خودروهای برقی و منابع تولید پراکنده ارائه میدهد. برنامهریزی ریزشبکه بر اساس عملکرد آن در حالت عادی و حالت جزیره به دلیل رخداد خطا در شبکه اصلی انجام میگردد. در این مطالعه ابتدا عدم قطعیت تعداد خودروهای موجود در پارکینگ در هر ساعت با روش Z-number تعیین میگردد. در گام بعد میزان توان تولیدی توربین بادی و پنلهای فتوولتاییک، قیمت بازار و میزان بار به صورت احتمالاتی با استفاده از روش مونتکارلو مدل میگردند. همچنین رخداد حوادث در شبکه بالادست که جزیرهشدن ریزشبکه را در پی دارد، به صورت سناریومحور و بر اساس زمان شروع رخداد و مدتزمان تأثیرگذاری آن در نظر گرفته میشود. علاوه بر این، در برنامهریزی بهینه ریزشبکه، ساختاری مبتنی بر عدم قطعیت و شارژ و دشارژ خودروهای برقی برای بهرهبرداری از پارکینگها پیشنهاد شده است. در این مدل، هزینه بهرهبرداری ریزشبکه در شرایط عملکرد معمول و هزینه عدم تأمین بار و بهرهبرداری به صورت توأمان در حالت رخداد خطا به عنوان توابع هدف پیشنهادی در نظر گرفته شدهاند. نتایج حاصل از اجرای ساختار پیشنهادی بر روی ریزشبکه اصلاحشده 33 باس IEEE، اهمیت این مدل را در بهبود وضعیت امنیت و بهرهبرداری ریزشبکه نشان میدهد.http://ijece.org/fa/Article/Download/28691مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران16823745183202143Joint Power-Location Optimization in Cooperative Airborne Relay Networks for 5G+بهینهسازی توأم توان- مکان رله در شبکههای رله هوایی همکارانه برای G+5159168faحمیدامیری آرامحمدرضاذهابیوحیدمقدادی20191221Future cellular networks 5G+ promise high data rates, ubiquitous services everywhere and flexibility. Cooperative airborne relay networks (CARNs) is a promising system architecture that enables network coverage extension and reliability enhancement. This article determined the optimum relay location and allocate optimal power to minimize the average symbol error rate (ASER) of an aerial platform CRS with amplify-and-forward relaying protocol (AF-CRS) in the Nakagami-m fading channel. To achieve this goal, the ASER for the AF-CRS in the Nakagami-m channel for different modulations is calculated firstly. Then, we consider three scenarios. First, the optimal location of the AF relay with a given power allocation for the source and relay is determined. Second, the problem of optimizing power allocation for different relay locations is solved. Eventually, an algorithm for joint optimizing the power-location that leads to more efficient system operation is proposed. Also, we investigate the effect of the path-loss exponent, channel fading parameter, and relay altitude on the optimal relay location in the CARS. Finally, Simulations and numerical results are presented, that confirm the theoretical achievements and simulations show a more than 1 dB gain for the optimized system versus the non-optimized system.شبکههای سلولی در نسل آینده G+5، نوید نرخهای بالای داده، خدمات آماده به کار در همه جا و انعطافپذیری را میدهند. استفاده از ساختار شبکههای رله هوایی همکارانه (CARN) امکان گسترش پوشش شبکه، افزایش ظرفیت و ارتباط مطمئنتر را فراهم مینماید. این مقاله قصد دارد تا در یک شبکه CARN، اختصاص توان و محل قرارگیری رله هوایی (AR) تقویت و ارسال (AF) را با هدف به حداقل رساندن احتمال خطا بهینه نماید. برای دستیافتن به این اهداف، ابتدا احتمال خطای سمبل متوسط برای این سیستم در کانال ناکاگامی- m به ازای مدولاسیونهای مختلف محاسبه میگردد. سپس سه سناریو در نظر گرفته میشود. ابتدا محل رله با هر نسبت تخصیص توان داده شده به منبع و رله، بهینهسازی میشود. دوم مسئله بهینهسازی تخصیص توان برای مکانهای رله مختلف حل میشود. در نهایت، مسئله بهینهسازی توأم مکان بهینه رله و اختصاص توان بهینه که منجر به کارایی هرچه بیشتر سیستم میگردد، به صورت ریاضی بیان و الگوریتمی برای حل این مسئله پیشنهاد میشود. همچنین اثرات ارتفاع رله هوایی، فاکتور تضعیف و پارامتر محوشدگی کانال بر اختصاص توان و مکان رله هوایی بهینه در این مقاله بررسی شده است. در انتها شبیهسازی و نتایج عددی برای تأیید روابط تئوری ارائه گردیده که شبیهسازیها بهره بیش از dB 1 را برای سیستم بهینهشده در مقایسه با سیستم غیر بهینه نشان میدهند.http://ijece.org/fa/Article/Download/28743